Vedtægter for Furesø Svømmeklub
Navn og hjemsted
§ 1. Foreningens navn er Furesø Svømmeklub, med hjemsted i Furesø Kommune. Foreningen er en fusion mellem Værløse Svømmeklub og Farum Svømmeklub.
Furesø Svømmeklub er stiftet den 1. august 2023
Formål
§ 2. Foreningens formål er at tilbyde undervisning og aktiviteter i og udenfor vand.
Medlemskab
§ 3. Alle kan optages som medlemmer af Furesø Svømmeklub. Til dette medlemskab knytter der sig et medlemskontingent.
Stk. 2. Bestyrelsesmedlemmer er automatisk medlem af foreningen
Indmeldelse
§ 4. Indmeldelse skal ske via Furesø Svømmeklubs medlemssystem.
Kontingent
§ 5. Kontingentet fastlægges ud fra den valgte aktivitet. Medlemmet betaler kontingentet ved tilmelding. Kontingentet fastlægges af Furesø Svømmeklubs bestyrelse.
Udmeldelse
§ 6. Udmeldelse fra Furesø Svømmeklub skal ske skriftligt til kontoret.
Udelukkelse og eksklusion
§ 7. Et medlem kan udelukkes eller ekskluderes, hvis vedkommendes opførsel strider mod Furesø Svømmeklubs vedtægter, eller medlemmet på særlig grov måde har tilsidesat sine medlems forpligtelser.
Bestyrelsen vurderer og gennemfører eksklusionen.
Stk. 2. I sager om udelukkelse eller eksklusion har medlemmet krav på at blive hørt, inden bestyrelsen træffer sin afgørelse. Bestyrelsen kan beslutte at ekskludere et medlem frem til førstkommende generalforsamling. Ved beslutning om eksklusion har medlemmet krav på, at sagen afgøres på førstkommende generalforsamling.
Stk. 3. Afgørelsen kan ankes til bestyrelsen inden for 14 dage efter afgørelsen
Ordinær generalforsamling
§ 8. Generalforsamlingen er Furesø Svømmeklubs øverste myndighed i alle anliggender. Ordinær generalforsamling afholdes én gang årligt senest den 31. oktober. Alle medlemmer af Furesø Svømmeklub har adgang til generalforsamlingen, Derudover har bestyrelsen mulighed for at indbyde ikke-medlemmer til at deltage, men de inviteret personer opretholder ikke stemmeret.
Stk. 2. Alle tilstedeværende medlemmer som er fyldt 15 år, er stemmeberettigede. Dog skal man have været medlem af Furesø Svømmeklub i mindst 2 måneder. Derudover må medlemmet ikke være i kontingentrestance. For medlemmer under 15 år kan stemmeretten udøves af forældre eller værge. Der kan kun stemmes ved personligt fremmøde.
Stk. 3. Ingen kan med fuldmagt repræsentere mere end ét medlem uden for husstanden.
Stk. 4. Kandidater til posterne i bestyrelsen skal være indsendt skriftligt til bestyrelsen senest 2 uge før generalforsamlingens afholdelse.
Stk. 5. Generalforsamlingen indkaldes med mindst 3 ugers varsel med opslag på Furesø Svømmeklubs hjemmeside.
Stk. 6. Forslag, som ønskes behandlet på den ordinære generalforsamling skal være indsendt skriftligt til bestyrelsen senest 2 uge før generalforsamlingens afholdelse.
Stk. 7. Dagsorden til generalforsamling offentliggøres senest 7 dage før generalforsamlingens afholdelse. Offentliggørelse sker med opslag på Furesø Svømmeklubs hjemmeside.
Stk. 8. En rettidig indvarslet generalforsamling er beslutningsdygtig uanset de fremmødtes antal. Beslutninger på generalforsamlingen kræver almindeligt flertal blandt de fremmødte.
stk 9. For ændringer af vedtægter, skal 2/3 af de fremmødte stemme for ændringen.
Dagsorden
§ 9. Dagsorden for den ordinære generalforsamling skal mindst omfatte følgende punkter:
- Valg af dirigent og referent, som også fungerer som stemmetællere
- Formandens beretning for det forløbne år
- Forelæggelse af det reviderede regnskab for det forløbne år til godkendelse
- Behandling af indkomne forslag
- Forelæggelse af bestyrelsens budgetforslag for det kommende år, til godkendelse
- Valg af bestyrelse
- Valg af revisor og revisorsuppleant.
- Eventuelt
Generalforsamlingens ledelse m.v.
§ 10. Generalforsamlingen vælger sin dirigent, der ikke må være medlem af bestyrelsen. Desuden vælger generalforsamlingen sin referent.
Ekstraordinær generalforsamling
§ 11. Ekstraordinær generalforsamling kan til enhver tid indkaldes af bestyrelsen. Ekstraordinær generalforsamling kan ligeledes indkaldelse, hvis mindst en 50 medlemmer af Furesø Svømmeklubs stemmeberettigede medlemmer skriftligt overfor bestyrelsen fremsætter ønske herom, med angivelse af det emne, som ønskes behandlet. Den ekstraordinære generalforsamling skal afholdes senest 4 uger efter begæringens modtagelse hos bestyrelsen. For så vidt angår krav til indkaldelsen, mødets ledelse, afstemning m.m. gælder de samme bestemmelser som for den ordinære generalforsamling.
Bestyrelsen
§ 12. Furesø Svømmeklub tegnes af bestyrelsen, som repræsenterer foreningen i alle overordnede forhold. Bestyrelsen kan uddelegere den daglige ledelse, nedsætte nødvendige udvalg samt ansætte personer til varetagelse af løbende eller enkeltstående opgaver. De vedtagne beslutninger og foretagne handlinger forpligter Furesø Svømmeklub i henhold til vedtægterne.
Stk. 2. Bestyrelsen består af 4-7 medlemmer: en formand, en næstformand, en kasserer og yderligere 4 medlemmer – Formanden vælges direkte på generalforsamlingen. Efter endt generalforsamling konstituerer bestyrelsen sig selv. Bestyrelsesmedlemmer vælges for 2 år ad gangen af den ordinære generalforsamling.
Bestyrelses Suppleanter samt revisor vælges for 1 år ad gangen.
Valget til bestyrelsen fordeles således:
I ulige år vælges: Formand + max 3 bestyrelsesmedlemmer + max 2 bestyrelsessuppleanter + 1 Revisor
I lige år vælges: max 3 bestyrelsesmedlemmer + max 2 bestyrelsessuppleanter +1 Revisor
Stk. 3. Valgbar til bestyrelsen er alle medlemmer, som
- Er fyldt 18 år
- Har været medlem af Furesø Svømmeklub i mindst 2 måneder,
- Ikke er i kontingentrestance.
Ansatte i Furesø Svømmeklub er ikke valgbare til bestyrelsen.
Én forælder til et medlem under 18 år er valgbar, hvis det pågældende medlem opfylder betingelserne ovenfor, bortset fra punkt-1.
Generalforsamlingen kan efter indstilling fra bestyrelsen beslutte, at én forælder til et medlem mellem 18 – 25 år er valgbar, hvis det pågældende medlem opfylder punkt-b og punkt-c ovenfor.
Stk. 4. Afgår et bestyrelsesmedlem i utide indtræder en suppleant i bestyrelsen. Sker udtrædelsen mindre end 1 måned før en generalforsamling, kan bestyrelsen beslutte at afholde valg på den efterfølgende generalforsamling til den ledige post, gældende for den resterende del af det udtrådte bestyrelsesmedlems valgperiode.
Stk. 5. Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden. Over bestyrelsens møder føres en protokol. Foreningen hæfter kun for sine forpligtelser med den af foreningen til enhver tid tilhørende formue. Der påhviler ikke foreningens medlemmer eller bestyrelsen nogen personlig hæftelse medmindre, der er handlet retsstridigt eller groft og åbenlyst uansvarligt.
Regnskab
§ 13. Furesø Svømmeklubs regnskabsår går fra 1. august til 31. juli.
Stk. 2. Bestyrelsen fører regnskab over samtlige indtægter og udgifter i en sådan form, at foreningens øjeblikkelige økonomiske situation altid kan aflæses heri, og er ansvarlig for udarbejdelsen af foreningens regnskab.
Stk. 3. Bestyrelsen skal senest 10. oktober aflevere årsregnskab for det forgangne regnskabsår til revisoren. Årsregnskabet forelægges den ordinære generalforsamling til godkendelse og skal være forsynet med revisorens påtegning og underskrift.
Revision
§ 14. Revisoren skal hvert år gennemgå det samlede regnskab og påse, at beholdningerne er til stede. Revisionsformen er regnskabsmæssig revision, og årsregnskabet forsynes med en påtegning af revisor.
Tegningsbestemmelser
§ 15. Foreningen Furesø Svømmeklub tegnes overfor pengeinstitutter af 2 bestyrelsesmedlemmer i foreningen, hvoraf det ene medlem skal være formand eller næstformand.
Vedtægtsændringer
§ 16. Ændring af vedtægterne kan ske på enhver ordinær generalforsamling, når mindst 2/3 af de afgivne stemmer er for forslaget. Kan et sådant flertal ikke tilvejebringes ved en ordinær generalforsamling, vil vedtægtsændringerne kunne forelægges ved en ekstraordinær generalforsamling, jfr. § 11. Vedtægtsændringer kan her ske, når mindst halvdelen af de afgivne stemmer er for forslaget. Vedtagne ændringer træder i kraft på den generalforsamling, hvor de vedtages.
Opløsning af foreningen Furesø Svømmeklub
§ 17. Til beslutning om Furesø Svømmeklub opløsning – i forbindelse med sammenlægning med en anden forening i Furesø kommune – kræves, at forslag herom har været sat på dagsordenen ved 1 ordinær eller ekstraordinær generalforsamling. Ved generalforsamlingen skal forslaget vedtages af mindst 2/3 af de fremmødte stemmeberettigede medlemmer.
Stk 2. I tilfælde af foreningens opløsning ved en sammenlægning, skal bestyrelsen sikre foreningens formue fortsætter sit virke til, at støtte de værdier klubben ønsker at viderefører ind i en ny samlet forening. I dette tilfælde vedtages brugen af forenings formue på sidste afholdte generalforsamling.
Stk 3. Til beslutning om foreningens totale opløsning kræves, at forslag herom har været sat på dagsordenen ved 2 på hinanden følgende, med mindst 5 ugers mellemrum, afholdte generalforsamlinger. Ved begge disse generalforsamlinger skal forslaget vedtages af mindst 2/3 af de fremmødte stemmeberettigede medlemmer.
Stk 4. Ved en total opløsning skal en eventuel formue anvendes til tilsvarende arbejde i Furesø kommune. I dette tilfælde vedtages brugen af forenings formue på sidste afholdte generalforsamling.
Senest ændret 1. august 2023.