Udskriv

10 gode træningsråd til en konkurrencesvømmer

.

Hvordan bør en konkurrencesvømmer træne? Se de 10 gode råd fra elitetræner Simon Winther. Rådene er gode til alle niveauer fra minitalent til elitehold, men skal selvfølgelig gradueres passende.

1. Pas din træning! Sørg for aldrig at miste et træningspas, hvis det ikke er absolut nødvendigt. Hvis det er helt umuligt at komme, så spørg din træner om der er mulighed for at træne på et andet tidspunkt, evt. med et andet hold.
2. Kom til tiden og vær klar til træning til den aftalte tid! Hver gang du kommer for sent, står træneren og resten af holdet og venter på dig for at komme i gang, og du spilder derfor ikke kun din egen tid, med også alle andres.
3. Anstreng dig for at gennemføre din træning så godt som muligt. Man kan bygge korthus en hel dag, men hvis man ikke gør sig umage, bliver det aldrig særlig højt. Kun hvis du virkelig prøver at udfordre dig selv, bliver du bedre.
4. Vær aldrig bange for at konkurrere eller for at tage en udfordring op. Uanset om du vinder eller taber, så gør det dig stærkere og bedre. Kun den svømmer, som aldrig tør tage en udfordring op, taber for alvor. Og husk så i øvrigt at have det sjovt, når du konkurrerer, uanset om du kommer først eller sidst.
5. Forstå, hvad det er, du laver! Hvis du bare ligger og svømmer 5-7 km endnu en gang, og ikke aner hvorfor, så er chancen for, at du får nok ud af det meget lille. Spørg din træner, når du er i tvivl.
6. Tag ansvar for din træning. Din træner tænker kun på dig ca. 5% af tiden, og hvis det er det eneste tidspunkt, hvor du anstrenger dig, så bliver du aldrig rigtig god. Du skal påtage dig ansvaret for at blive bedre hvert eneste minut af din træning.
7. Vær en god holdkammerat! Alle har brug for hjælp og opbakning en gang i mellem. Hvis du er der for dine holdkammerater, når de har brug for hjælp, så er de der med sikkerhed også, når du skal have støtte. Ingen kan gøre det her alene, og det du giver ud, kommer tilbage til dig selv.
8. Din træning stopper ikke, når du forlader svømmehallen. Brug til hver en tid din krop hensigtsmæssigt. Stræk f.eks. ud, når du ser tv. Tag trapperne i stedet for elevatoren. Gør dig umage, når du skal bruge din krop, hvad enten du leger i skolen, går tur med hunden. Alt kan gøres godt eller dårligt.
9. Ret dig op! Svømmere har det med at ”falde sammen” i overkroppen og lade skuldrene hænge fremad. Det er et tydeligt tegn på risiko for skulderskade. Vær meget opmærksom på din kropsholdning.
10. Prøv at lege med andre sportsgrene. Specielt tekniske discipliner, som stiller høje krav til koordination, styrke og hurtighed er gode. Gymnastik, dans, atletik og akrobatik hører til mine favoritter. Pas på boldspil – specielt håndbold og volleyball – risikoen for skulderskader er stor.