Udskriv

10 gode kostråd til en konkurrencesvømmer

.

Hvad bør en konkurrencesvømmer spise? Se de 10 gode råd fra ernæringsekspert Helle Frederiksen og elitetræner Simon Winther. Rådene er gode til alle niveauer fra minitalent til elitehold, men skal selvfølgelig gradueres passende.

1. Spis frugt og grønt 6 gange om dagen.
2. Spis fisk og fiskepålæg flere gange om ugen.
3. Træn aldrig på fastende/tom mave.
4. Spis kartofler, ris eller pasta (gerne de grove varianter) og fuldkornsbrød – hver dag.
5. Indtag et restitutionsmåltid indenfor én time efter endt træning (hvis næste pas ligger indenfor 12t) F.eks. en bolle med honning eller syltetøj eller en energibar og et stykke frugt.
6. Indtag væske under træningen. Tilsæt sukker og salt eller energipulver, hvis træningsintensiteten er høj, men hvis den er lav, så er vand rigeligt.
7. Spar på mættet fedt (f.eks. fedt i kød) – men spis gerne umættet fedt fra fisk, nødder, mandler, avokado.
8. Pas på hvad du spiser i ferier. Når du ikke træner, så forbrænder du meget mindre energi, men din mave er stadig først mæt, når den er fuld. Spis derfor mindre portioner og hold evt. din krop i gang med alternativ træning, såsom løb eller cykling. Der er ikke noget værre, end at skulle starte sæsonen med at tabe sig.
9. Snak med din træner inden du tager kosttilskud af nogen art, og tag aldrig noget, som du ikke er 100% sikker på hvad er. (en multi-vitaminpille er ok)
10. Husk på at din krop er som en fint tunet Formel 1 racer. Begge to kører altså bedst på noget ordentlig brændstof. Hvis du fylder dem med ”junk”, så leverer de også begge to ”junk-præstationer”.